‘Plaatsen busstation hoeven gemeenschap bijna niets te kosten’

Zakenkring bereid aanzienlijk bedrag op tafel te leggen voor parkeerplaatsen

RODEN – Niet alleen de Heerestraat gaat op de schop, ook het busstation in Roden krijgt een flinke transformatie. Het Hoogwaardig Openbaar Vervoer (kortweg HOV) moet busverbindingen makkelijker maken, maar moet ook zorgen voor meer verblijfskwaliteit rondom de bushalte. Zoals de plannen van de gemeente nu voorliggen, gaat dat ten koste van 32 parkeerplaatsen. Bewoners van het aangrenzende appartementencomplex en de Zakenkring zien de parkeerplaatsen liever niet verdwijnen. En dus ziet die laatste partij meer in een compromis: 14 parkeerplaatsen bij het busstation. Ze zijn zelfs bereid een aanzienlijk bedrag bij te leggen om dit compromis te bekostigen.

In het kort

De situatie rondom het HOV is als volgt. Om het centrum van Roden een kwaliteitsimpuls te geven, is de gemeente Noordenveld met twee ontwerpschetsen gekomen voor het busstation. Immers, dit wordt als entree van Roden gezien. In één van de ontwerpen is geen ruimte voor parkeerplekken, op twee tijdelijke parkeerplaatsen nabij de apotheek, twee invalidenparkeerplaatsen en een parkeerplaats voor taxi’s na. Dit ontwerp ziet u op de linker afbeelding.
Het andere ontwerp is een variant met een paralellweg in éénrichting met 14 zogenaamde insteekhavens (zie rechter afbeelding). Het moge geen verrassing zijn dat de Zakenkring deze 14 parkeerplekken toejuicht. Deze plekken gaan ten laste van de 100 beloofde plekken door het college. Dat levert volgens de Zakenkring een kostenbesparing op, omdat die 14 plekken nu niet elders in het centrum gerealiseerd hoeven te worden.

‘Er is niets om de mensen daar te houden’

De gemeente is voorstander van de variant zonder parkeerplaatsen. Dit om de verblijfskwaliteit te verbeteren. Echter, stelt de Zakenkring, waarom zouden bezoekers van Roden op het busstation vertoeven? ‘Er is geen trekker. Wie gaat er nou naar een busstation om daar te verblijven? Een busstation moet functioneel zijn. Men wil snel met de bus verder komen. Een soort “tweede brink” is dus vreemd op deze plek. De Albertsbaan is daarnaast ingericht als verblijfsplaats. Waarom moet de bushalte dan ook een verblijfsplaats worden’, vraagt de Zakenkring.

Entree

Het busstation zou een aantrekkelijke entree van Roden moeten worden. Dat is de Zakenkring volledig met de gemeente eens. ‘Maar het busstation kan geen start zijn van een dagje winkelen, als je er niet kunt parkeren. Je ziet nu al dat de parkeerplekken bij de bushalte altijd goed bezet zijn. Voor veel klanten van onder andere de Scapino en BijAlex Brillen, zijn deze parkeerplekken ideaal. Als hier 32 plekken worden geschrapt, hebben deze ondernemers een probleem’, aldus de Zakenkring.

Aanzienlijke bijdrage

Dat het de Zakenkring menens is, blijkt wel uit het feit dat ze zelf bereid zijn een ‘aanzienlijke bijdrage’ te leveren aan de realisatie van de 14 plekken. ‘We zijn zeker bereid mee te betalen. Wat ons betreft kost het de gemeenschap zo min mogelijk geld. Daarnaast scheelt het de gemeente Noordenveld ook. Omdat die 14 plekken ten koste gaan van het totaal, hoeven zij zich nog maar over 86 plekken in het centrum te buigen. Een goed aanbod, lijkt ons.’ Over twee extra bomen die zouden moeten worden gekapt voor deze variant, kan de Zakenkring kort zijn. ‘Daar valt nog wat te schuiven. Die bomen hoeven echt niet gekapt te worden.’