Prinsesjes, Arabieren en prostituees vertolken het thema ‘Wereldsteden’

Roden Rodermarktparade-65

Praalwagens bezorgen Roden een tjokvol centrum

RODEN – Om tien uur stonden ze al in lange slierten langs de straten van Roden; witte plastic Hartman-stoeltjes. Verder nog geen mens te zien, maar de zitplekken waren alvast geregeld. Hoe anders was dat om half twee. Geen doorkomen meer aan. Drommen vrouwen, mannen en kinderen stonden op elkaar gepropt op de stoepen in het dorp. Alsof Obama door Roden zou trekken leek het. Hoewel dat ook maar zo eens zou kunnen. Per praalwagen dan. Want het thema van de 51e Rodermarktparade was ‘Wereldsteden’. De New-Orleans wagen van OBS De Marke was de grote winnaar en Bouwbedrijf Van der Sluis sleepte met Beijing de eerste plek van de buurten en verenigingen binnen. Een prima debuutje voor het bouwbedrijf uit Roden.

Het was best even opletten geblazen voor juryleden Marjolein Oudega en Marita Tuinstra. Omdat het thema ‘Wereldsteden’ was, waren er nogal wat doublures te bespeuren. Een paar Big Bennetjes, een stuk of wat Vrijheidsbeelden… Dus kwam er buiten het standaardlijstje met punten als ‘doorkijk’, ‘valt er veel te zien’ en ‘gebruikte materialen’ nog een dimensie bij: ‘kijken we de wagen nog na?’ De wagen van winnaar OBS De Marke sprong de dames in ieder geval onmiddellijk in het oog. Al was het alleen al om het prachtig rode koetswerk dat rond om de trekker voor de wagen was gebouwd. De enorme bomen op de kar, van bijna een meter in omtrek leken bedriegend echt. Een gigantische klus, waar heel wat uurtjes ploeteren in hebben gezeten, volgens Ronald Ubels, medebouwer van de winnende praalwagen ‘New Orleans’. En ondanks dat het metershoge Burj Al Arab-hotel op de wagen van OBS De Poolster voor bijna een uur oponthoud zorgde -de gemeente moest er in allerijl aan te pas komen om hier en daar wat boomtakken te snoeien- werd de wagen toch beloond met de tweede prijs. Hoewel die ook prima gekocht zou kunnen zijn. De club zit flink in de slappe was, dankzij de floreerde de handel in olie, bleek uit het verhaal van Remco, de rijke sjeik die meeliep met de wagen. Dankzij het riante budget reisden zij maanden geleden af naar Dubai om inspiratie op te doen, aldus de sjeik.

Hoe anders was dat bij ODBS Het Valkhof, daar liep Kristiaan Faber naast de wagen, in zwarte slipjas met een oude klepbroek uit 1880, volledig aangevreten door motten. Hij ging zaterdag door het leven als Jules Verne, de schrijver van ‘Reis rond de wereld in 80 dagen’, het thema van Het Valkhof. Een originele rode dubbeldekker bus voerde je via de Big Ben naar Egypte, waar een knappe verschijning van Cleopatra tussen de Pyramides zat. De reis vervolgde per de trein naar de sloppenwijken van India om vervolgens in San Francisco uit te komen. En dat allemaal in één dag op één wagen. Het leverde de niet onverdienstelijke derde prijs op. Hoewel Joke Rozema, dochter van bouwondernemer Edze Rozema, zaterdagmiddag om kwart over een de laatste bloemen nog in de enorme drakenkop moest prikken, werd dat toch maar mooi even beloond met de eerste prijs. Niet gek voor debutant Bouwbedrijf Van der Sluis, die ook al genomineerd was voor de ondernemersprijs. De Beijing-wagen zorgde er in ieder geval voor dat Bouwgroep Altena er niet –zoals vaak het geval is – met de eerste plek vandoor ging. Zij werden eervol tweede met ‘Groeten uit’…’ Misschien was dat wel omdat ijscoboer Geert geen Italiaanse gelato’s in de kar had maar Radler 2.0.

Geen New York , Peking of Londen voor Bouwgroep Nietap-Terheijl. “Normaal gesproken hebben we drie vergaderingen nodig om het thema te bedenken”, vertelt Tjerk Vonck, secretaris van de bouwgroep. “Nu waren we er in één keer uit! Leuk allemaal, die wereldsteden, maar er gaat niets boven Groningen toch?”, roept Tjerk die Grunn vertaalde in de Olle Grieze, het Peerd van Ome Loeks en het Groninger museum. ‘Stad’ wist in elk geval maar mooi de derde prijs binnen te harken. Hoewel alle wagens dit jaar opvielen door veel kleur, bloemen en bouwwerken, gold dat zeker voor Moskou van de Hopbouwers. De zo herkenbare torens van het Rode Plein staken overal bovenuit. “Bewust gekozen, juist omdat het zo herkenbaar is”, vertelt Janita van de bouwgroep. Wat ook opviel, was ‘The city that never sleeps’, New York dus, van Bouwgroep NED. Niet zozeer om het thema, hoewel geweldig uitgebeeld, maar meer om het feit dat er amper een bloem op de kar geprikt was. Time Square en Broadway van plasticdoppen. Eén voor één met de hand erop geplakt, weet Wilma van Zonneveld die ter stond loeihard de begintune van de Lions King begint te tetteren. De jury beloonde de wagen met de originaliteitsprijs. GBS de Rank ging dit jaar down under met de Sydney Xperience. De Opera House, de beroemde boogbrug met daaroverheen een enorme boemerang zorgden voor een klein beetje Sydney in Roden. Vooral in de brug zaten heel wat uurtjes, volgens Anneke Havinga, die zelf niet bouwde maar dat overliet aan echtgenoot Harry.

OBS de Tandem koos voor een Noorse plaats: Arendelle. Niet echt bekend bij het grote publiek waarschijnlijk. Maar hebben we het over Frozen, snapt iedereen waar het over gaat. De populaire en onderhand aardig uitgemolken prinsesjes Else en Anna uit de film staan op zo ongeveer alles wat je maar bedenken kan: dekbedovertrekken, rustasjes, potloden, legodozen én op de wagen van de Tandem. En dat is heel goed gelukt. Tot grote trots van Sergio van Zeijst, die als handelaar in winterspullen met de wagen meeloopt. Dankzij zijn dochter heeft Frozen ook zijn hart gestolen. CBS De Hoeksteen koos voor Kopenhagen als wereldstad. Het enorme Vikingschip, de gekleurde huisjes, Legoland en het sprookje van de rode schoentjes vormden een perfecte vertaling van onze bovenburen. Serveerster Ineke Klein die met een dienblad vastgeplakte drankjes meeliep, deelde nog snel even een romantische zoen uit aan haar echtgenoot. Misschien trad ze diezelfde middag nog wel in het huwelijk in de Wedding Chapel op de wagen van collega AV75, het zou maar zo eens kunnen. ‘Las Vegas’ was het onderwerp van AV waarbij Marjon Kregel en Chantal Hofkamp als cheerleaders op rolschaatsen in sexy pakjes de ogen van menig mannelijke toeschouwer naar zich toe wisten te trekken. Van cheerleaders naar het wilde westen op de wagen van Onze Kids. Daar hingen de indianen en cowboys in de saloon aan de bar. Bert van der Laan, wandelde mee om toe te zien of het niet gierend uit de hand liep met de stoute jongens. Ook een soort van cowboys, maar dan met sombrero’s op, paradeerden op de wagen van de Bomenbuurt. Met gitaartjes en Mexicaanse Solletjes in de broekzak vermaakten zij het publiek én zichzelf. “Voldoende drank aan boord”, grinnikte bouwer Wietse Pakes.

Heel even dachten we aan een vergissing, toen Jaïr in Feyenoordkloffie de stoet van CBS de Parel aanvoerde. De connectie werd duidelijk door de enorme Barcaccia-fontein op de wagen. U weet wel, die fontein in Rome die hooligans uit Rotterdam voor een slordige 1.5 miljoen euro wisten te vernielen. “Daar hebben we heel veel spijt van. Daarom hebben we hem in ere hersteld”, grapt Jaïr. Van de Romeinen naar de prostituees op de Amsterdamse wallen. Met de twee gepensioneerde ouwe hoeren Louise en Martine -wijdbeens in bloemetjes jurken- voorop, trok de wagen van nieuwkomer Cre-Active behoorlijk wat bekijks. “Een dienstje draaien doen we niet meer”, roepen Gerda Louwes en Judith Jongeneel. “We hebben een pepermuntje tussen de billen”, schateren de dames. “Voor aai over de bol maken we nog wel eens een uitzondering, maar het echte werk gebeurt hierachter op De Wallen.”