Publiek vervoer in Noordenveld is een zootje

Raad van  Noordenveld

Voorjaarsvakantie. Half Nederland is op vakantie en de andere helft past op de winkel. Of houdt het vaasje vast, het is maar hoe u het ziet. Feit is dat er tijdens zo’n vakantieweek niet bijster veel voor de regionale pers is om over  te schrijven. Mensen die je nodig hebt zitten een weekje in de après-ski of zoeken elders hun heil. Het is een soort overgangsperiode. We gaan van de rustige wintermaanden, naar het altijd drukkere voorjaar. Langzaamaan begint de zon meer te schijnen en dus begint het bij eenieder te kriebelen. Het voorjaar kondigt zich op de redactie van De Krant aan met een mailtje van Bernard Klaver, voorzitter van de Oranje Stichting Roden. Bernard is een aimabele man, die via zijn vrouw betrokken is geraakt bij de Koningsdag in Roden. Dat levert hem rond deze tijd alweer de nodige stress op. Het organiseren van een dergelijk evenement valt niet mee. En je moet op tijd beginnen met het zoeken van de publiciteit. Zijn mailtje is voor mij heiliger dan het woord van Gerrit Hiemstra of de niet te benijden Piet Paulusma: de lente komt eraan.

Afgelopen week toog ik op woensdagavond naar het gemeentehuis. Kijken ik hier nog een onderwerpje kon wegplukken. Ik was voornemens bij het CDA aan te schuiven, maar zij hadden in verband met de vakantie veel afzeggers. Daarnaast zou hun vergadering niet al te lang duren en vroegen ze mij een andere keer langs te komen. Zo zou ik immers een beter beeld krijgen van hun vergaderingen. Bij Gemeentebelangen was de club wel compleet. Sterker nog, er moest ruimte worden gemaakt aan de ronde tafel, anders had ik het gehele overleg moeten blijven staan. En dat was me duur komen te staan, want pas tegen half elf was de vergadering ten einde. Ik zag nogmaals het grote voordeel van een omvangrijke fractie. En dat is de expertise en de kennis. Met Jeroen Kruims hebben ze op het gebied van duurzaamheid een kenner, Jarco Westerhof is een jongen uit de fysiotherapie met verstand van zorg en Armein Sikkenga komt uit het onderwijs. Dankzij fanatieke types als Ryanne Meijer-Steendam en voorzitter Rikus Koopman, ontstaan er interessante discussies. Echter, dat is ook direct het enige nadeel dat ik zo snel kan verzinnen bij een grote fractie. De kans dat iemand een afwijkende mening heeft, is groter. Vandaar dat de vergaderingen al snel uitlopen.

Een interessant punt wat de revue passeerde, vond ik de herijking van Welzijn in Noordenveld (WiN). Kort samengevat: het ging een tijdje niet zo goed tussen de gemeente Noordenveld en de welzijnsorganisatie. Zoals de toenmalige wethouder Jos Huizinga het aangaf: ‘Ik had het gevoel dat de twee partijen met de ruggen tegen elkaar aan zaten. Er was veel wantrouwen onderling.’ Onder leiding van de wethouder en interim-directeur Teun de Vries vond er een herijking plaats. Deze zorgde voor een herstel van het onderlinge vertrouwen.
Het herstel van deze onderlinge band zorgde ervoor dat WiN wederom een subsidie kreeg van de gemeente. Specifieker: een subsidie zonder al te veel kaders. De reden hiertoe was dat Noordenveld wilde waken voor een aanbesteding. In het Westerkwartier heeft een dergelijke aanbesteding van het welzijnswerk tot ontzettend veel onrust geleid. Vrijwilligers stappen op, gebruikers zien hun biljartclub en koffieochtend verdwijnen. Dat wilde men in Noordenveld niet. Vandaar dat WiN weer aan de slag kon, mét een subsidie maar zonder al teveel van boven opgelegde kaders en regels. Het schijnt allemaal weer goed te gaan bij WiN en als dat zo is, mogen we daar heel dankbaar voor zijn. Een dergelijke organisatie is immers te belangrijk voor Noordenveld om verloren te gaan.

Verder was er nog het probleem met het publiek vervoer. Dat is inmiddels echt een hoofdpijndossier. Kort samengevat komt het erop neer dat Noordenveld het publieke vervoer met andere gemeenten heeft geregeld. In Noord-Drenthe, Midden-Drenthe en Groningen gaat het ronduit waardeloos. Dat ligt grotendeels aan Connexxion, die er op z’n zachtst gezegd een potje van maakt. Busjes rijden niet of te laat, er wordt slecht met de gebruikers gecommuniceerd en er zijn zelfs klachten over chauffeurs die zich ronduit onbeschoft gedragen. Ook vanuit de gemeenschappelijke regeling Publiek Vervoer wordt er maar slecht gecommuniceerd, zo ving ik op. Dat Lijst Groen Noordenveld bij monde van Henk Koekkoek al eens vroeg of Noordenveld niet uit deze gemeenschappelijke regeling kon stappen, vond ik dan ook niet raar. Maar dat schijnt nogal wat gedoe op te leveren. Daarnaast kan Noordenveld niet van het ene op het andere moment uit de gemeenschappelijke regeling stappen. Desondanks is het pijnlijk om te zien dat het nog steeds klachten regent, terwijl er een verbeterplan is opgesteld. Het publiek vervoer is een doorn in het oog van de gemeente Noordenveld.

Meepraten? Twitter: @MathijsRenkema