Rodermark in nieuw jasje én met nieuwe waarde

image

RODEN – Officieel is het allemaal nog niet. Maar het heeft er wel alle schijn van dat de nieuwe Rodermark een ander kleurtje én een andere waarde krijgt. Naar verluidt gaat de Rodermark 2.0 een waarde van 2,25 euro krijgen. Een waarde die democratisch bepaald is. Verder zal de Jaarbeurs haar eigen munt blijven voeren en dus zal de waarschijnlijk blauwe Rodermark in september niet inwisselbaar zijn op het Jaarbeursterrein. Bovendien gaat een nieuwe Jaarbeursmunt – ook nog onder een klein beetje voorbehoud- 2,40 euro kosten.

De Rodermark dus. Ooit ingesteld als betaalmiddel tijdens Rodermarkt. Een munt waar je overal mee terecht kon. Of het nou de Jaarbeurs of de horeca in het dorp was. Daarmee zette Roden zich op de kaart. Het bleek veel handiger en praktischer en het bevorderde- niet onbelangrijk- de omzet. Overal. Voor de klant was het een genot. Doorgaans hadden die in de jaren ervoor de broekzakken vol met soms wel vijf, zes verschillende soorten munten. En dus leek de Rodermark een geschenk uit de hemel en leverde het Roden en de Rodermarkt heel veel publiciteit op, want daar in Roden hadden ze het toch maar even goed voor elkaar. Je hoorde het heel Drenthe denken.

De eerste en tot nu toe enige Rodermark was goudkleurig. En een succes, al ontstonden al snel wat haarscheurtjes in het zo op het oog waterdichte concept. Haarscheurtjes in de vorm van onenigheid over met name de prijs. Onenigheid over de oneerlijke concurrentie ook tussen de Jaarbeurs en de plaatselijke horeca, die in 2013 besloot te stunten met de prijzen voor bier en wijn. Deze drankjes konden toen voor slechts 1,50 euro per glas aangeschaft worden. In 2014, vorig jaar dus, begon de Jaarbeurs vanwege de prijs weer met een eigen munt. Ter compensatie én vanwege toch een beetje gebrek aan communicatie met het publiek- zij dachten dat je de Rodermark tenminste vijf jaar in zou kunnen leveren bij de Jaarbeurs tegen een vaste waarde van twee euro- konden de Rodermarken vorig jaar nog wel ingeleverd worden bij de Jaarbeurs. Te koop waren ze er niet. En straks is de Rodermarkt dus helemaal niet meer bruikbaar op het Jaarbeursterrein. Simpelweg om de waarde.
Dat de consumptieprijzen omhoog moeten, is op zich wel logisch. Het Roner publiek was met een consumptieprijs van – in het algemeen twee euro- redelijk verwend. En ondanks de enorme hoeveelheden alcohol die er bijvoorbeeld op het Jaarbeursterrein geschonken worden, heeft de stichting toch elk jaar weer moeite de financiën op orde te krijgen. Dat lijkt vreemd, maar is wel realiteit. Bovendien maakt de Jaarbeurs elke jaar veel kosten om zo het publiek te binden. Door het contracteren van bekende artiesten en door elke keer weer de accommodatie te verbeteren. En die prijzen voor artiesten en accommodatie worden elk jaar hoger. Een middelmatige band met een zangeres die amper te verstaan is, is tegenwoordig amper nog te betalen. Maar je moet wel mee. Je moet wel wat. Of je zou de lat wat betreft de artiesten wat minder hoog moeten leggen. Zoals bijvoorbeeld in Leek gebeurt, tijdens Flinke Pink. Steevast is het daar op de piekavonden extreem druk – 2500 mensen- zonder dat er sprake is van echte top acts. Sterker nog: de meeste acts zijn amateurs. Die krijgen niet eens een vergoeding en worden via voorrondes opgespeurd. Een goedkope maar bijzonder succesvolle formule. Omdat de Jaarbeurs er echter prat op gaat vooral voor kwaliteit te gaan, kan aan het budget voor het programma niet getornd worden. En dus moeten, heel logisch dus, de consumptieprijzen omhoog m zo de kwaliteit te kunnen waarborgen.
Datzelfde geldt in mindere mate ook voor de horeca, ook al investeren die de laatste jaren in z’n algemeenheid wel wat minder in het programma. Maar ook de Roner ondernemers moeten op de kleintjes letten. Elke euro moet omgedraaid worden. Een breed, Nederlands probleem. Een prijsverhoging van de Rodermark met 25 cent lijkt bovendien te overzien. Met een waarde van 2,25 euro scoort de Rodermark straks nog goed als je het vergelijkt met andere evenementen in de regio, en helemaal in de grotere steden. Daar namelijk betaal je tegenwoordig zonder pardon dik drie euro voor je pilsje. En ook daar krijg je het vaak in plastic.
Jammer is en blijft dat de Rodermark niet overal inwisselbaar is. Want dat was toch de doelstelling ooit: één betaalmiddel voor de Rodermarkt. Die doelstelling is dus niet gehaald, al blijft het een prettige gedachte dat je straks bij alle horeca wel gewoon met één en dezelfde munt kunt betalen. Want ook de broekzakken zijn anno 2015 niet meer zo diep als vroeger. De tijdsgeest. Dát en niets anders is de oorzaak van deze ‘problemen’. En eigenlijk kun je het iemand echt kwalijk nemen. Naar verwachting zal de nieuwe Rodermark officieel gepresenteerd worden aan de vooravond van de Rodermarkt, op de welbekende donderdagavond dus. Waarschijnlijk zal het eerste exemplaar opnieuw uitgereikt worden aan ene prominent Roner, zoals met de eerste Rodermark ook gebeurde. Toen kreeg nachtburgemeester Piet de Boer de allereerste Rodermark uitgereikt. Benieuwd wie de waarschijnlijk blauwe Rodermark 2.0 straks als eerste in handen krijgt.