Roner bierbrouwers flessen de boel

Afbeelding
actueel

From The North Brewing Company komt met eerste biertje



RODEN – Wat begon als een gezelligheidsprojectje van Joop van Dijk, zijn zoon Lars en schoonzoon Wietse Bakker, is uitgegroeid tot een eigen biermerk. From The North Brewing Company komt eind dit jaar met een eerste eigen bier op de markt. Een IPA, speciaal bier voor de fijnproever. Langzamerhand wordt de bierkenner net zo serieus genomen als de wijnkenner en de drie Roners spelen daar graag op in.


‘We wilden gewoon iets met zijn drieën doen. We hadden ook kunnen gaan zeilen’, lacht Joop. Maar enkele jaren geleden besloot hij samen met zoon en schoonzoon bier te gaan brouwen. Met een kleine installatie in de schuur, ging het trio aan de gang. ‘Bier bindt ons en dus gingen we daarmee aan de slag’, blikt Joop terug. ‘Eerst kochten we een soort weckpot. Dat werkte niet goed. We zijn het professioneler aan gaan pakken. Zo schaften we een betere pot aan en zijn we informatie gaan inwinnen.’


Dat deden ze onder andere in Jubbega. ‘We kwamen er achter dat er nogal wat bij komt kijken’, zegt Wietse. ‘En dat het nauw steekt’, vult Joop aan. ‘We maakten een heel brouwschema en zijn alles wat we gingen doen bij gaan houden. Maar het begint natuurlijk met een goed recept.’


Lars, die als hoofdbrouwer te boek staat, vertelt hoe de kersverse bierbrouwers steeds meer hun horizon verbreden. ‘Het palet aan smaken wordt steeds groter. Omdat we alle drie van speciaalbiertjes houden, weten we wat we lekker vinden. Via Untappd (app, red.) houden Wietse en ik bij welke biertjes we drinken. Je ziet daar een hele community, die hier serieus mee omgaan. Zoals men ook wijn proeft, wordt er wereldwijd bier geproefd.’


En de ervaringen van de Roners gebruiken zij voor hun eigen bier. Inmiddels hebben ze drie bieren ontwikkeld die ze op de markt willen brengen. ‘Daarvoor zijn we in contact gekomen met de hoofdbrouwer van de Friese brouwerij Bjuster’, zegt Lars. ‘Hij is nu bezig met onze IPA. De eerste lading bestaat uit vijfhonderd liter. Zoveel kunnen wij natuurlijk niet achter het huis brouwen.’


De receptuur is volledig van de drie Roners, die hun bier onder de naam From The North Brewing Company uitgeven. De biertjes zijn door vrienden en bekenden getest, en oogsten positieve kritieken. ‘Maar we hebben het ook aan onbekenden gevraagd. Ook zij zijn overwegend positief’, zegt Wietse. ‘We denken dan ook dat ons bier bij het grotere publiek in de smaak kan vallen.’


Nog steeds brouwen de drie vooral voor hun plezier, geeft Joop aan. ‘Het proces is gewoon heel leuk. Maar het is ook precisiewerk. Veel tijd gaat bovendien op aan schoonmaken. Je wil niet weten hoe vaak je met een borstel in de weer bent.’


Lars: ‘Het oplossen van foutjes en het perfectioneren van bier is een mooi proces. Als je dan uiteindelijk een stabiel product hebt wat ook nog eens heel lekker smaakt, dan ben je toch trots.’ Wietse is belast met de marketingkant van het verhaal. ‘Ik werk aan de naamsbekendheid’, vertelt hij. ‘Ik geef wat weg en zorg dat ons bier onder de aandacht komt. Uiteindelijk wil je dat je een gevestigde naam wordt en dat men weet dat dit bier, ontwikkeld in Roden, erg goed te drinken is.’


Onder andere met slijter Van Erp in Roden is al afgesproken dat het bier er verkocht wordt. ‘En zo zijn we nog verder aan het kijken waar we ons biertje kunnen slijten’, zegt Wietse. Joop, die als manusje van alles een spin het web is, is nu al trots op de ontwikkeling van From The North Brewing Company. ‘Het is toch schitterend dat andere mensen straks het bier drinken waar wij zolang aan gewerkt hebben? Het geduld wordt zo beloond.’


Want geduld is in de wereld van het bierbrouwen een schone zaak, geeft Joop aan. Hij wijst op een stapel kratten in de hoek van de woonkamer. ‘Dat staat te gisten. Over een week is het klaar. Het is ook veel wachten.’


Om het bier zoveel mogelijk een lokaal karakter te geven, wil men eigenlijk lokaal verbouwde hop gebruiken. ‘Dat is tot nu toe nog niet gelukt’, zegt Wietse. ‘Maar de kratjes die we gebruiken worden wél op Dennenoord gemaakt. Dat is een mooi begin.’


Met de IPA zetten de Roners een eerste stap in het veroveren van de markt van het speciaal bier. ‘Er gaat een hele wereld achter schuil’, zegt Lars, doelend op de vele liefhebbers die zich met bier bezig houden. ‘Het zou mooi zijn als wij een plekje op die markt veroveren.’


De brouwers zijn op Instagram te volgen via @FromTheNorthBrewingCompany en binnenkort op www.fromthenorthbrewing.com.

UIT DE KRANT

Lees ook