Roner publiek wordt weer op wenken bediend

Ids Dijkstra 2015 DEZE PORTRET

Theater presenteert programma ‘Dichtbij’

RODEN – Volgende week woensdag (20 april) barst theater de Winsinghhof ongetwijfeld weer uit haar voegen. Dan namelijk wordt de nieuwe theaterbrochure gepresenteerd en weet het Roner theaterpubliek naar welke voorstellingen het in het seizoen 2016-2017 naar toe kan. Het programma is weer buitengewoon gevarieerd. ‘We weten wat het publiek wil, het publiek weet ondertussen wat het aan ons theater heeft. We hebben opnieuw niet voor het meest eenvoudige programma gekozen en weer zijn veertig procent van de voorstellingen nieuw’, zegt cultureel manager Ids Dijkstra.
Dijkstra had het er maar druk mee. ‘Je kunt een programma wel in een weekje regelen, maar dat willen wij dus niet. In principe ben ik bij alle voorstellingen in ons theater aanwezig. Vooral om te zien hoe mensen reageren, wat ze van bepaalde producties vinden. Zo heb ik ons publiek leren kennen en zo programmeer ik ook. Heel divers dus. Met nieuwe, aanstormende talenten, met wat vertrouwde namen, met heel bijzondere dingen en met ruimte voor lokaal theater. 2015 was voor ons overigens een extreem goed jaar. We hebben deelgenomen aan een landelijk onderzoek met vergelijkbare theaters. Gemiddeld zitten die theaters voor de helft vol tijdens voorstellingen. Bij ons is de bezettingsgraad tachtig procent. Kennelijk sluit ons programma aan bij de wensen van de mensen hier en overduidelijk is ondertussen dat er vraag is naar een theater in het dorp’, zegt Dijkstra.
Omdat de officiële presentatie dus pas 20 april is, wil de manager nog niet alles verklappen. Dat de heren Bral en Sacksioni opnieuw naar Roden komen en dat ook Jurgen Rayman deze kant op komt, wil hij wel al verklappen. Zelf is hij bovendien helemaal weg van Duda Paiva, een gezelschap met levensgrote poppen. ‘Ze waren er vorig jaar ook, maar hebben nu een nieuw programma. Echt heel bijzonder. Ook Fred Delfgaauw komt weer voorbij. Ja, ik heb wel iets met poppentheater. Je kunt poppen dingen laten doen en zeggen die je zelf niet kunt of wilt zeggen. En op den duur heb je niet eens meer in de gaten dat je met poppen te maken hebt. Fred komt om de twee jaar naar Roden. Het is dan altijd vol. Gelukkig herkent ook het publiek in Noordenveld de charme van poppentheater’, zegt Dijkstra, die tot zijn teleurstelling moet melden dat Flairck dit jaar niet komt. Sterker nog: de wereldberoemde band houdt op te bestaan. ‘Het was de bedoeling dat ze dit jaar een afscheidsronde langs de theaters zouden maken en in dat kader ook Roden aan zouden doen. Dit vanwege het feit dat bandlid Erik Visser de ziekte van Parkinson heeft. Zijn gezondheid neemt echter zodanig af, dat zelfs een afscheidstournee er niet meer inzit. Dat betekent het einde van Flairck en dat vind ik ontzettend jammer.’
Via beeldfragmenten wordt het programma woensdag 20 april (20.00 uur) gepresenteerd. ‘Ik behandel dan het complete programma en geef aan waarom mensen juist wel of niet naar een bepaalde voorstelling zouden moeten gaan. Er is volgende week woensdag plaats voor 300 mensen, nu al heb ik 220 aanmeldingen binnen. Op de avond wordt ook de brochure uitgereikt. Iedereen kan komen, al moeten mensen zich wel snel aanmelden (kassa@theaterdewinsinghhof.nl). We hebben immers maar beperkt ruimte.’ Het doet Dijkstra elk jaar weer deugd dat meteen na de presentatieavond de brievenbus volstroomt met reserveringen. En dat zal ook dit jaar niet anders zijn.

Jaren geleden kreeg een klein groepje mensen onder leiding van manager Dijkstra de taak om in Roden een bruisend cultureel centrum te creëren. Dat bruisende centrum is er. Dat is zonneklaar. Het is nu zaak door te bouwen. ‘ In dat kader hebben we onlangs de laatste hand aan een nieuw beleidsplan gelegd. Een plan dat schetst wat we de komende vier jaar willen. Wat dat is? Zonder op details in te gaan willen we aanbod en organisatie verder professionaliseren. Mensen verwachten steeds meer en als je zoals wij wilt dat dit voor eeuwig kan blijven bestaan, dan moet er ook geprofessionaliseerd worden.’

Woensdag 20 april wordt ook het nieuwe logo van Landgoed Mensinge gepresenteerd. Ook weer een stap voorwaarts. Meer goed nieuws over de bioscoop. ‘ De eerste twee jaar hebben we jaarlijks 9000 kaartjes verkocht en op dit moment zitten we twintig procent boven de cijfers ten opzichte van vorig jaar. Bioscoopbezoek is echter sterk weersafhankelijk. Ik durf echter wel te zeggen dat ook de bioscoop haar plek in de samenleving heeft weten te bemachtigen, al liggen er zeker nog groeikansen. We doen het met al onze vrijwilligers – zonder onbescheiden te willen doen- prima hier, in het kleinste theater van Noord Nederland.’