Stichting Rijdend Motorsport Museum

Afbeelding
in de spo[r]tlight

Museum op wielen doet hartje Roden aan

RODEN – Het is inmiddels al weer twee jaar geleden dat liefhebbers van gierende motoren verblijd werden met het vrolijke gebrom van klassieke motoren. Het was een mooie zondag en het organiserende Volksvermaken vierde feest. Velen, ook niet-liefhebbers van motoren keken hun ogen uit toen het museum op wielen door het hartje van Roden trok. Niet gek dus dat al snel de vraag kwam: ‘Wanneer komen ze terug?’

Nu twee jaar later is het zover. Stichting Rijdend Motorsport Museum keert terug in het centrum van Roden. Op zondag 10 juli om precies te zijn. Eerst wordt het parcours verkend, om stipt 12:45 uur begint het defilé en worden alle deelnemers voorgesteld aan het publiek. Bijzonder is het zeker, het Rijdend Motorsport Museum. Want wees eens eerlijk: hoe vaak kom je nu een museum op wielen tegen. Zelden toch? De club is ooit ontstaan door een stel enthousiaste liefhebbers –veel oud-coureurs- van klassieke race- en sportmotoren. Motorgekken die graag willen laten zien wat ze met hun motoren doen, hoe het er in vroegere jaren aan toeging en natuurlijk maar wat graag showen met hun paradepaardjes. Sommige exemplaren zijn tot in het kleinste detail gerestaureerd, anderen zijn juist zo gelaten zoals ze zijn gevonden. De rode draad van het event dat plaatsvindt op 10 juli: ode aan de motor!

Niet dat iedereen in bezit van een jongensdroom op twee wielen zich zomaar aan kan sluiten bij de club, het Rijdend Motorsport Museum (RMM) heeft wel een rijtje toelatingseisen. Zo moeten het originele fabrieksracers zijn, productieracers of eigen bouw racers met een bouwjaar tot 1965. Met uitzondering van de 50 cc-motoren, die mogen tot 1972 meedoen. En o ja, Japanners worden niet toegelaten. Net als motorrijwielen met hydraulische remmen of motoren die technisch gezien in belabberde staat verkeren.

Demonstraties zijn er in de volgende klassen: 50 cc, 125 cc, 250 cc, 350 cc, 500 cc, 50 cc Historic, Rigid Webb + 125 cc oud, zijspannen, Kreidler Cuppers en last but not least de sportklasse. Vele merken van weleer zoals Kreidler, Eysink, BMW, Sparta, DKW, Norton, Rudge, Velocette, BSA, Triumph, Matchless verschijnen aan de start. De verschillende klassen zullen per evenement één keer de baan verkennen en twee keer voor de reglmatigheidsdemo verschijnen. Het gaat nu niet meer om het snelst, zoals vroeger, maar op regelmaat. Dit houdt in dat de laatst binnenkomende de eerste plaats kan winnen. Eén ding verzekerd: een boeiend spektakel, van start tot finish, belooft de organisatie. Veiligheid en gezelligheid staan voorop bij de coureurs die zich speciaal voor het evenement in kledij uit de tijd van hun motor hullen.

De stichting Rijdend Motor Museum wil de belangen behartigen van eigenaren en verzamelaars van klassieke race- en sportmotoren, al dan niet met zijspan en een bouwjaar tot en met 1965. Ook organiseert en begeleidt de club regelmatigheidsritten en demonstraties met de oude motoren. En, niet onbelangrijk, RMM onderhoudt contacten met belanghebbenden in binnen– en buitenland.

Het rennerskwartier is vrij toegankelijk voor het publiek om de machines van heel dichtbij te bewonderen. Uiteraard heb je alle kans om de coureurs het hemd van het lijft te vragen over hun brullende lievelingen. Volksvermaken-voorzitter Lammert Kalfsbeek is maar wat blij dat het evenement na twee jaar weer op de agenda staat: “Natuurlijk is de entree gratis en we rekenen op een hoop publiek.”

De dagindeling is als volgt: om 8:30 start de inschrijving van de deelnemers en de machinekeuring. Om 10:30 is de rijdersbespreking en tussen 11:00 en 12:00 wordt het parcours verkend. Om 12:45 start het defilé en worden alle deelnemers voorgesteld aan het publiek. Om 13:00 start de 1e manche demo’s die duren tot 14:45 waarna er een kwartiertje pauze is. Vervolgens beginnen om 15:00 de 2e manche demo’s. Om 17:00 zit het festijn er op en volgt de prijsuitreiking.

Tot slot nog even de officiële vlagsignalen: oranje of nationale vlag: de startvlag, zwart-wit geblokte vlag: finish, rode vlag: algemeen stopteken, informeert de rijders dat de training of demo is afgelopen, zwarte vlag: onmiddellijk motor langs de kant van de baan tot stilstand brengen. Groene vlag: startveld gereed voor de start en wordt gebruikt om circuit weer voor regulier verkeer te openen. Meer informatie is te vinden op de website van RMM: www.rijdendmotorsportmuseum.nl.

Wie: Stichting Rijdend Motorsport Museum

Wat: Klassieke motoren in hartje Roden

Wanneer: Zondag 10 juli

Waar: Centrum Roden

Website: www.rijdendmotorsportmuseum.nl

UIT DE KRANT

Lees ook