Van ziekenhuisbezoekje, boodschappen bij de super tot een vriendenuitje: VOR regelt het

De VOR rijdt weer!

RODEN – Het was een lastig jaar voor het Ouderen Vervoer Roden (VOR). In de coronatijd hebben ze weinig mensen kunnen vervoeren. Iets dat eer flink inhakte voor de gebruikers, maar ook bij de medewerkers van de vervoersdienst. Werken bij de VOR geeft namelijk ongelofelijk veel voldoening, weet  Johan Boelman, zelf chauffeur en verantwoordelijk voor de PR-commissie. ‘Gelukkig mogen we weer. Niet iedereen weet het: maar er is zoveel mogelijk. Met een clubje vrienden een museum bezoeken? Dat kan! Maar we staan open voor alle leuke ideeën, dus ik zou zeggen: kom maar op.’

Dat de VOR er alleen is voor ouderen en is een misverstand, begint Johan Boelman. Iedereen die om wat voor reden ook minder valide is kan gebruik maken van onze diensten. De VOR vervoert mensen die even naar Groningen moeten voor een ziekenhuisbezoekje, graag een bezoekje wil brengen aan familie of vrienden, een boodschapje wil doen bij de super of er even gezellig op uit wil met andere deelnemers. De VOR beschikt over drie bussen waar ook mensen die afhankelijk zijn van een rolstoel gebruik van kunnen maken. ‘We hebben best een zwaar jaar gehad. Fors verlies geleden. Gelukkig hebben we een buffer, dus dit kunnen we prima overleven. We zijn blij dat we weer mogen rijden. De VOR bedruipt zich helemaal zelf. We ontvangen geen subsidie. Daarom zijn we genoodzaakt om een vergoeding te vragen aan onze deelnemers. Verder bestaan onze inkomsten uit reclame op de bus en in ons blad. Binnenkort moet er een bus vervangen worden. Daarbij kijken we naar duurzame varianten. Elektrisch of waterstof, we weten het nog niet. Het is een puzzel: je kunt niet overal opladen of waterstof tanken.’

Gelukkig maken er al weer aardig wat mensen gebruik van de VOR, maar nog niet alle deelnemers zijn terug, weet Boelman. ‘Vooral vervoer naar het ziekenhuis wordt door deelnemers als erg prettig ervaren. Er mag een begeleider gratis mee en je hebt geen gedoe met parkeren. Dat is wel zo relaxed. Daar wordt veel gebruik van gemaakt. Maar nog niet iedereen is terug.  Zo brachten we best veel mensen naar de winkel om boodschappen te doen. Mensen die het belangrijk vinden dat ze zelf kunnen blijven winkelen. Onze chauffeur wacht tot ze terug zijn en helpt mee om de tassen naar binnen te brengen. We werken van deur tot deur, dat wordt als prettig ervaren. Die groep is nog niet helemaal terug. Dan merk je wat corona gedaan heeft. Sommige deelnemers zijn nog wat angstig en anderen hebben een familielid of buurman ingeschakeld om boodschappen te doen.’ Ook de recreatieritten zijn nog niet terug van weggeweest. ‘Dat heeft ook alles te maken met corona. We mochten door van de anderhalve meter maar drie mensen tegelijkertijd vervoeren. Dat is gelukkig voorbij. Wat niet iedereen weet is dat weet is dat we ook groepen vervoeren. Familie of vrienden uitjes bijvoorbeeld. In overleg kunnen we een prijs per dagdeel afspreken in plaats van de gebruikelijke ritprijs. Onze vrijwilligers hoeven niet per uur betaald te worden en ze vinden het leuk om erbij te blijven. Om maar een paar voorbeelden te noemen: een voetbalwedstrijd, museumbezoek, naar het Zuidlaardermeer of een dagje Westerbork; alles is in overleg mogelijk.’

Ondertussen wandelt mevrouw Van Maren het Boekingskantoor binnen. Ze wil graag een ritje tandarts boeken. Gerda Jansen van het Centraal Boekingskantoor plant de rit in. Van Maren maakt graag gebruik van de VOR zegt ze. Sinds haar echtgenoot invalide is geworden en autorijden niet meer lukt is de VOR een uitkomst. ‘Je wilt niet altijd afhankelijk zijn van familie of vrienden. Dit is ideaal. Zo kan ik zoveel mogelijk zelf blijven regelen.’ Boelman: ‘Vorige week moesten we ook iemand naar de tandarts vervoeren. Naar tandarts Eggens van Mondzorg Roden. Hij wilde de rit betalen. Dat doet bij voor al zijn cliënten voor wie vervoer een probleem is. Geweldig toch?’ Tot slot wil Boelman nog even iets kwijt over een bijzondere pilot met Welzijn in Noordenveld (WiN). ‘WiN wil mensen uit een sociaal isolement halen. In het Scheepstra Kabinet is een soort ‘ontmoetingscentrum’ gecreëerd waar mensen elkaar kunnen ontmoeten voor een gezellig praatje. Wij regelen het vervoer.’ Iedereen die suggesties of ideeën heeft voor de VOR mag mailen naar: prcommissie@vorbus.nl. ‘We staan overal open voor, graag zelfs!’