Veldslag om Norg (zaterdag) en de Slag om Norg (zondag)

Regio Slag om Norg-18

Plaats : Norg

Datum: 9 en 10 augustus

Verkeersregelaars onmisbaar

Wie tegenwoordig een evenement in en om het dorp organiseert kan niet meer om verkeersregelaars heen. Verkeersregelaars zijn vrijwilligers die het verkeer tijdens het evenement goed willen regelen. Afgelopen weekend vonden er in Norg twee grote activiteiten plaats die de inzet van enkele tientallen verkeersregelaars rechtvaardigden.

De mountainbike route op zaterdag kreeg als naam mee de Veldslag om Norg en trok maar liefst 615 deelnemer. Er werden die dag drie routes gereden van ruim 30 kilometer richting Veenhuizen, Peest en RoNostrand. Op zondag was er in Norg de Slag om Norg. Een wielerwedstrijd met ploegen. Met een start vanuit het Gevangenismuseum in Veenhuizen werden later op die dag een aantal rondes verreden rondom Norg en het dorpje Peest, waar het vooral ging om de onverharde wegen. Daar was het in de Slag om Norg vooral om te doen.

Het is tegenwoordig wettelijk verplicht om verkeersregelaars in te zetten bij evenementen als deze. Sterker nog, zonder inzet van verkeersregelaars zijn organisatoren van evenementen niet meer in staat om dergelijke activiteiten in Noordenveld te organiseren. Een verkeersregelaars is erkend door de wet en mag het verkeer regelen op de wijze die is voorgeschreven. Verkeersregelaars krijgen jaarlijks een cursus en een pasje. In Noordenveld zijn enkele tientallen vrijwilligers actief als verkeersregelaar. Zij doen dat vanuit een bestaande organisatie, zoals bijvoorbeeld fietsclub NOAD uit Peize of vanuit een zelfstandige organisatie die lokaal is georganiseerd. De Norger verkeersregelaars onder leiding van Hendrikus Been zijn daar een voorbeeld van. Bij zijn club zij ongeveer 15 vrijwilligers aangesloten die bij evenementen in Norg en omgeving kunnen worden ingezet.

Het is zaterdag 8.30 uur als coördinator Rikus Suderman van de organisatie alle verkeersvrijwilligers welkom heet in de manege in Norg. Tientallen verkeersregelaars krijgen een hesje, sommigen een vlag daarbij met een fluitje. Het hangt allemaal af van de plek waar je gestationeerd wordt als regelaar. Opdrachten worden schriftelijk uitgedeeld en ter plekke geeft Rikus Sunderman de laatste info. We gaan op pad. De start met een politiewagen voorop is indrukwekkend. Er wordt een aantal kilometers met de gehele ploeg van ruim 600 fietsers door het dorp gereden. Daarna begint de wedstrijd. Op zondag is de briefing voor de verkeersregelaars niet veel anders. Het is om 11.00 uur verzamelen geblazen in Hotel Karsten. Toch is deze Slag om Norg spannender voor de regelaars. Ging het bij het mountainbikes om een toertocht. Nu is er een wedstrijd die telt. Wielrenners hebben altijd voorrang op al het overige verkeer. Er rijdt veel politie mee, volop motoren en een ambulance. Een hele optocht die, wanneer de karavaan na een lus van 50 kilometer aankomt in Norg, al behoorlijk uit elkaar ligt. Dat maakt het lastiger om het verkeer te regelen. Automobilisten worden ongeduldig en verzinnen listen om toch te mogen passeren. De opdracht voor de verkeersregelaars is duidelijk. ‘Indien de eerste motoragent is gepasseerd, mag er niemand meer op het parkoer komen en moet er gewacht worden tot de bezemwagen is gepasseerd. Soms kan daar best een minuut of 8 tussenzitten. Dat geeft af en toe irritant getoeter, een boze blik of een scheldwoord. Maar verkeersregelaars maken zich daar over het algemeen niet druk om. Het is de activiteit en de veiligheid van de deelnemers die voorop staat. Door de jaarlijkse cursus staan verkeersregelaars ook wettelijk sterk. Wie toch passeert heeft de kans dat zijn kenteken wordt doorgegeven aan de politie. Wat daarop volgt is zonder pardon een boete van ruim 300 euro. Ook aan de veiligheid van verkeersregelaars wordt op die manier gedacht. Overigens mag ook opgemerkt worden dat meer dan 98% van het verkeer begrip heeft. Het is slechts een enkeling die boos wordt. Gelukkig maar.

Rikus Sunderman is na afloop van beide dagen tevreden. ‘De inzet van de vrijwilligers was fantastisch,’ laat hij weten. ‘Op sommige plekken zaten we soms even krap, maar dat werd in de loop van de dag altijd opgelost. We kunnen terug zien op twee geslaagde dagen. Zonder de inzet van verkeersregelaars was dat niet mogelijk. De groep wordt door ons dan ook na afloop niet vergeten. Er zijn consumptiebonnen en een maaltijd. We leggen ze in de watten, want ook in 2015 hopen we weer een beroep op ze te mogen doen,’ laat hij weten.

Regio Slag om Norg

Regio Slag om Norg-2

Regio Slag om Norg-3

Regio Slag om Norg-4

Regio Slag om Norg-5

Regio Slag om Norg-6

Regio Slag om Norg-7

Regio Slag om Norg-8

Regio Slag om Norg-9

Regio Slag om Norg-10

Regio Slag om Norg-11

Regio Slag om Norg-12

Regio Slag om Norg-13

Regio Slag om Norg-14

Regio Slag om Norg-15

Regio Slag om Norg-16

Regio Slag om Norg-17