‘Voor de bedrijven op de VTB zal dit desastreuze gevolgen hebben’

    Roden Vrijetijdsboulevard

    Roner ondernemers tegen komst FOC in Assen

    RODEN – De gemeente Assen en de provincie Drenthe hebben onderzoek laten verrichten naar de mogelijke vestiging van een Factory Outlet Center (FOC) in Assen. Donderdagavond vond over de mogelijke komst een hoorzitting plaats. Besloten is er nog niets, maar ondertussen maken de Roner ondernemers zich grote zorgen. Héél grote zorgen zelfs. Emiel van der Heide schreef alvast een brief naar het college van Assen. In het schrijven schetst hij de mogelijke consequenties voor bedrijven op de Vrijetijdsboulevard in Roden én geeft hij aan dat mocht er wel een FOC komen, hij zich zal laten bijstaan in de mogelijkheden van planschade die VDH Vastgoed eventueel gaat leiden. Verder wil Van der Heide onderzoeken of de financiële schade die door Intersport Superstore Roden geleden wordt als gevolg van oneerlijke concurrentie vanuit het FOC verhaald kan worden.

    Eerder al sprak toenmalig Zakenkring Roden voorzitter Jan Post zich uit tegen de komst van een FOC in Assen. De brief van Van der Heide is het eerste concrete verzet vanuit Roden. Ook de gemeente Noordenveld liet vooralsnog – en dat is best opmerkelijk- niets van zich horen.

    In Roden kwam zo’n tien jaar geelden de Vrijetijdsboulevard tot ontwikkeling, een gebied rondom kampeerwinkel de Vrijbuiter waar detailhandel plaats mag vinden op het gebied van sport en actieve vrijetijdsbesteding. Dit ging gepaard met miljoenen euro’s aan subsidiegeld om het gebied geschikt te maken voor deze nieuwe bestemming. Door een glossy folder werd ondernemend Nederland uitgenodigd om zich in dit gebied te gaan vestigen. ‘Wij zijn als VDH Vastgoed ingestapt omdat wij mogelijkheden zagen om onze sportzaak in het centrum van Roden en onze wintersportspeciaalzaak met indoor skibanen op het industrieterrein naar de VTB te verplaatsen en te vergroten’, zegt Van der Heide. ‘ In de periode van 2007 tot 2011 hebben we vijf miljoen euro geïnvesteerd om een goede positie op de VTB te bemachtigen. In maart 2008 hebben we de deuren van onze sportspeciaalzaak Intersport Supersport geopend. Merken als Gaastra en O’Neill, Nike, Adidas en Puma bepalen gezamenlijk meer dan driekwart van de omzet. Parallel hebben we het naastgelegen voormalige fabriekspand van Brabantia overgenomen en getransformeerd tot een winkelpand dat z’n weerga niet kent. We hebben hier nota bene samen met de provincie Drenthe een oude grondvervuiling onder het pand opgelost (kosten: 7 ton). Na jaren van voorbereiding is de saneringsklus vorig jaar geklaard. Inmiddels heeft er zich een indoor skihal met twee rolbanen, een wintersprotwinkel en een florerende tuinmeubelzaak gevestigd.’
    Na een vliegende start braken er vanaf 2011 op de VTB economisch mindere tijden aan. De koopkracht en het consumentenvertrouwen daalden tot een dieptepunt en het aantal bezoekers nam af. ‘We hebben altijd geloof gehouden in herstel’, zegt Van der Heide. ‘ En dat herstel kwam, voor ons gelukkig vanaf 2014 en zet zich naar verwachting door in 2015. Donkere wolken lijken dus op te klaren, totdat het spook FOC Assen ineens in de lucht hing. Het is voor ons dan ook teleurstellend te vernemen dat juist de merken die wij in moeilijke tijden zijn blijven voeren, straks 23 autominuten verder in het beoogde FOC Assen hun eigen fabriekswinkel gaan openen. Merken waar we jarenlang in hebben geïnvesteerd en die met name door toedoen van winkeliers groot zijn geworden, kunnen nu rechtstreeks hun collectie aanbieden aan de consument.’
    Volgens Van der Heide bestaan er misverstanden over wat een FOC is. ‘Vroeger’ werden daar vooral producten met zogenaamde ‘foutjes’ aangeboden, net als ‘overjarig’ spul. ‘Het FOC van nu heeft zich echter doorontwikkeld tot een volwaardige aanbieder van reguliere collecties die op hetzelfde moment in de winkels tegen adviesverkoopprijzen worden aangeboden. Er wordt tegenwoordig speciaal bij geproduceerd om de eigen outletwinkels te vullen. Deze partijen worden niet aan winkeliers aangeboden, maar blijven exclusief voor FOC’s beschikbaar. Dat weet ik uit eigen ervaring. Ik durf zelfs te beweren dat er in FOC’s tegenwoordig geen artikelen meer aangeboden worden waar een foutje in zit. Daardoor is de uniciteit ten opzichte van de reguliere winkels kleiner geworden dan oorspronkelijk het geval of de bedoeling was en waar volgens onderzoekers ook goed voor gewaakt moet worden. Maar hoe dan? Het aanbod van FOC’s is niet of nauwelijks te reguleren en wat zijn dan de sancties? Er staan te veel belangen op het spel en de grote merken laten zich niet beperken door regeltjes. Ze domineren de markt in toenemende mate en zullen de reguliere detailhandel onder invloed van digitalisering en verticalisering meer en meer gaan overslaan.’

    En dus vreest Van er Heide met grote vrezen. Voor zijn eigen onderneming, maar zeker ook voor de rest van ondernemend Roden. ‘Onze verwachting is dat in een dunbevolkt gebied het effect op omliggende dorpen en steden vele malen groter is dan in het onderzoek wordt voorgespiegeld. Volgens mij is alles in het onderzoek erop geënt om de komst van een FOC rooskleuriger voor te stellen dan het daadwerkelijk is. Voor de bedrijven op de VTB in Roden zal het in elk geval desastreuze gevolgen hebben. We zullen ons dan ook laten bijstaan in de mogelijkheden van planschade die VDH Vastgoed ongetwijfeld gaat leiden door deze ontwikkeling. Verder laten we beoordelen of de financiële schade die door Intersport Superstore Roden geleden wordt als gevolg van oneerlijke concurrentie vanuit het FOC verhaald kan worden’, zo waarschuwt de Roner ondernemer.
    Roden zelf staat ondertussen aan de vooravond van een ingrijpende upgrading van haar winkelhart. Hiervoor zijn regionale en provinciale subsidies beschikbaar gesteld van ruim twee miljoen euro. Verder zijn er gelden vanuit de Ondernemersfondsen beschikbaar gesteld en steekt ook de gemeente Noordenveld haar nek uit. ‘Het complete centrum van Roden wordt opgeknapt om verdere leegstand te voorkomen en om Roden klaar te stomen voor de toekomst. Indien de plannen van het FOC Assen doorgang zullen vinden, zal dit een flinke stok in het wiel zijn voor de ontwikkeling van het koopcentrum Roden. Wij zullen iedereen in Roden oproepen om de krachten te bundelen via Zakenkring Roden. Ik hoop dat dit een aanzet geeft voor andere winkeliersverenigingen in de omgeving die ook last zullen krijgen van het FOC Assen. Verder zullen we een beroep gaan doen op het college van burgemeester en wethouders van Noordenveld om te ageren tegen de komst van een FOC.’

    KADER

    Hoorzitting: pro en contra
    De hoorzitting in het Asser gemeentehuis donderdagavond werd zoals verwacht goed bezocht. Deskundigen en belanghebbenden werden gehoord door de raad van Assen over de komst van een FOC. Behalve tegenstanders, kwamen ook de voorstanders aan het woord. Een hoteleigenaar uit Assen bijvoorbeeld, had al uitgerekend dat een FOC op jaarbasis 10.000 extra gasten op kan leveren. Ook Cor Molenaar- is ie weer- gaf zijn mening. Molenaar is buitengewoon hoogleraar van de Erasmus Universiteit in Rotterdam en gespecialiseerd in e-marketing. Eerder al gaf hij zijn visie op de Albertsbaan in Roden. Die visie leverde niets op, maar kostte wel tenminste tien mille. ‘ Het FOC kan een geweldige trekpleister worden’, liet hij weten. ‘Het zal aantrekkingskracht hebben op mensen binnen een straal van vijftig kilometer.’ Bijzondere gast was zeker ook de wethouder van Lelystad, Jop Fackeldey. Hij zou- desgevraagd- opnieuw ja zeggen als hij voor de keuze zou staan voor een FOC in Lelystad. ‘Het is zelfs goed voor de directe omgeving en toeristische voorzieningen in de regio. Ook voor de werkgelegenheid. Bij ons heeft het direct en indirect 800 banen opgeleverd.’ Op de lijn Van der Heide zat ook Jos Schomaker, ondernemer uit Emmen. Bekend van de smokings. Ook hij noemde de komst van een FOC desastreus voor alle steden in het Noorden. Hij noemde het achterland voor zo’n groot outletcenter ook veel te klein. Schomaker denkt dat de komst van een FOC banen gaat kosten. Verder vond hij de komst van een FOC in Assen meer een Noordelijke kwestie. ‘ Assen moet het niet doen omdat het bang is dat een andere stad in het Noorden er mee aan de haal gaat. In het Noorden moet gewoon geen FOC komen. Dat lijkt me bepaald niet wijs.’

    KADER
    FOC in het kort
    Investering: 40 miljoen euro
    Investeerders: Consortium Gaastra en McGregor
    Aantal winkels: 60-80 outlets
    Oppervlakte: 15.300 m2 en 6000-7500 m2
    Verwacht aantal bezoekers: maximaal 2.2 miljoen, waarvan 1 miljoen uit straal van 30 kilometer van Assen
    Banen: 270-296 fulltimers
    parkeerplaatsen: 1600 (later nog eens 700)
    Locatie: Afslag 28, bij TT-circuit