‘We hebben een uitgebalanceerd bestuur’

Jaarbeurs vol vertrouwen de toekomst in
RODENN – Roden leeft, eet en drinkt (dat met name) de komende week vooral op het Jaarbeursterrein aan de Norgerweg. De Jaarbeurs van het Noorden en de Rodermarkt, dat is waar straks alles om draait. De tenten staan er. Het programma is ingevuld en eigenlijk kan niets een opnieuw prachtige week nog in de weg staan. Ondertussen onderging het bestuur van de stichting Jaarbeurs van het Noorden op de achtergrond een metamorfose. Er werd verjongd én er zitten straks – als alles goed is- weer twee vrouwen in het bestuur. Met nieuw elan, nieuwe ideeën en ambitie wordt daarom nu al toegewerkt naar 2017, als de 65e verjaardag gevierd wordt.

Neem Anne Rozema. De voorzitter begint straks aan zijn eerste Rodermarkt als voorzitter. Vorig jaar was hij er al wel, maar nog op de achtergrond. Vanwege het voorzitterschap heet het Paviljoen – de grootste tent- ook niet langer Al-Ko Paviljoen. De nieuwe voorzitter houdt zaken graag gescheiden. Rozema is succesvol zakenman. Van Al-Ko dus. Nog jong ook en vooral nuchter. Ook nieuw in het bestuur zijn Sandra Jansen Boonstra en Martijn Stenvert, terwijl het de bedoeling is dat ook Catrin Barth straks deel gaat uitmaken van het bestuur. ‘ Zo heb je geen vrouw in het bestuur, en straks dus twee’, lacht Lucas Schoonbeek. ‘We zijn er blij mee. Vrouwen kijken toch vaak anders tegen bepaalde dingen aan. Ik denk dat er straks met Anne, Bert Rijks, Rob Damkat, Thijs de Jong, Roelf Piek, Klaas Kloosterman, Sandra Jansen Boonstra, Martijn Stenvert en ik zei de gek een uitgebalanceerd bestuur staat. Een bestuur met kennis. Een bestuur dat commercieel kan denken. In Anne hebben we een prima nieuwe voorzitter. Hij is rustig, hij weet echter heel goed wat ie wil en heeft een commerciële inslag. Nee, het is geen must een zakelijke achtergrond te hebben om bestuurslid te kunnen zijn. In bepaalde functies uiteraard weer wel. Elke bestuurslid stuurt een eigen commissie aan en is daar verantwoordelijk voor. En ja, er blijft een hoop tijd in zitten. Elk jaar weer. Oktober is vaak de maand dat we afstand nemen, om in november te gaan evalueren. In december starten al weer de voorbereidingen op de volgende Jaarbeurs. 2017 zal een bijzonder jaar worden. Dan bestaat de Jaarbeurs 65 jaar en zullen we in elk geval een nieuw logo én een nieuwe naam onthullen.’

Het zien van blije, uitgelaten mensen. Vreugde. Enthousiasme, gezelligheid en saamhorigheid. Dat is waar de bestuursleden het voor doen. Zelf worden ze er niet beter van. Sterker nog: het kost ze dus onnoemelijk veel tijd. ‘Dit is pure Roden promotie. We mogen best eens wat vaker beseffen dat we hier een werkelijk uniek evenement hebben. Laten we samen dat evenement koesteren. Laten we aan iedereen laten zien dat zoiets in Roden nog wel kan, want overal in het land loopt de belangstelling voor feestweken sterk terug. En ik zeg: in Roden kan dit. Tot in lengte van jaren. Natuurlijk krijg je als bestuur ook te maken met negatieve zaken. Met mensen die iets te mopperen hebben. Maar gelukkig kunnen we zaken goed relativeren. Als je beseft dat je tussen de 25.000 en 30.000 mensen op de been brengt, en je na het feest van vorig jaar nog geen handvol mailtjes krijgt van ontevreden mensen, dan valt het dus allemaal wel mee. En nogmaals: wij doen het niet voor ons zelf. Wij doen het voor Roden.’

De rentree van de Ronermark is een stap in het veiligstellen van de continuïteit van het feest. ‘We moeten samenwerken. Pas dan kun je een evenement als dit organiseren. Pas dan kun je echt kwaliteit bieden. Samen kunnen we bouwen aan nóg mooiere dingen. Laten we de Parade op zaterdag koesteren. Dat evenement trekt elk jaar weer ontzettend veel mensen naar Roden. Pure reclame voor je dorp en je gemeente. De kortebaan. Ook niet meer weg te denken. Dat moet allemaal in stand gehouden worden als je het mij vraagt. Wél zou ik voor een dag minder feest zijn. Dan moet je denken aan de kortebaan op maandagmiddag met aansluitend weer de Rodernacht. Dan dinsdag nog de markt als einde van de festiviteiten. De maandag is een beetje een verloren dag nu. Dat dit nog nooit doorgevoerd is, heeft te maken met de agenda van de kortebaan. Mocht de situatie zich ooit voordoen dat we agenda-technisch van de woensdag naar de maandag kunnen, dan wil ik – laat ik dan maar op persoonlijke titel spreken- dit graag met alle partijen bespreken’, zegt Schoonbeek.

Nog een misverstand. Veel mensen schatten zo in dat de stichting Jaarbeurs van het Noorden zwemt in het geld. Mensen die dat denken baseren dat met name op de hoeveelheid bier die van vrijdag tot en met woensdag gedronken wordt. ‘Rijk zijn we zeker niet. Sterker nog, we moeten elk jaar weer alle zeilen bijzetten om zwarte cijfers te schrijven. Mensen onderschatten wat het organiseren van dit feest kost. Wat het huren van de tenten alleen al kost. Denk eens aan licht en geluid. Aan de artiesten die optreden. Denk aan de loonkosten die we betalen aan het personeel. Het kost gewoon ontzettend veel geld allemaal en dus hopen we van harte dat iedereen zoveel mogelijk bier blijft drinken, haha. Bovendien nemen wij als bestuur met minder geen genoegen. We schrijven kwaliteit met de hoofdletter K. En dan weet je dat je vaak wat meer geld betaalt.’

Schoonbeek draait dubbele werkweken momenteel. ‘De laatste weken maak je zo twintig tot dertig uur voor de Jaarbeurs. Gelukkig ben ik in de omstandigheid dat ik het goed kan combineren met mijn werk als sales manager bij Leads Jeans & Fashion. In die functie coach en train ik de verkopers van onze 23 zaken. Ik moet de kwaliteit van onze verkopers verbeteren, daar komt het op neer. Dat zit ‘m in kleine dingen. In de vragen die je stelt bijvoorbeeld. ‘Kan ik u ergens mee helpen’ is not done binnen Leads. Dan krijg je of ja of nee en is het einde contact. Door mijn werk ben ik iemand die de grotere lijnen ziet en ook kan bewaken. Ik moet zorgen dat we van A naar B geraken zonder omwegen. Ja, vanwege mijn werk denk ik dat ik goed kan functioneren binnen het bestuur van de Jaarbeurs. Er zijn wel raakvlakken, Ook bij de Jaarbeurs moeten we immers visie en beleid maken. Je moet over zaken heen kunnen kijken. Het grotere geheel zien. En ook het commerciële aspect werkt natuurlijk mee. Bij de Jaarbeurs ben ik officieel bestuurslid amusement. Ik heb de helicopterview. In de praktijk kun je de verschillende facetten echter moeilijk scheiden. Je moet het samen doen. Het is niet zo dat we allemaal een eigen eilandje hebben en verder nergens naar omkijken. Zo werkt het zeker niet.’

Editie 2016 dan. Schoonbeek verheugt zich op de beurs, die een behoorlijke metamorfose heeft ondergaan. Hij is ook zeer benieuwd naar het horecaplein daar, ingevuld door lokale ondernemers. ‘Ook daar proberen we echt op te letten. Koop elders niet wat eigen dorp je biedt. Daarnaast denk ik dat we er opnieuw in geslaagd zijn een heel aardig programma neer te zetten. Alles staat. Alles is weer ietsje beter als een jaar eerder, ook iets waar we naar streven. Nooit genoegen nemen met minder. Proberen beter te worden. Ik denk zeker ook dat dit één van de geheimen van het succes van de Jaarbeurs is.’