‘We hebben nu in beeld welke stappen we gaan zetten’

Afbeelding
actueel

Een jaar De Landskeuken

RODEN – Was het Koetshuis heel lang het domein van de kunstenaars van Verkuno, sinds ruim een jaar is het gebouw het domein van Carolina Verhoeven en dus De Landskeuken. Na een aarzelende start- een ‘zoekstart’- heeft De Landskeuken haar plek nadrukkelijk gevonden in Roden, en ver daarbuiten. ‘ Aanvankelijk was het zoeken naar aansluiting bij de visie die we hebben wat betreft het landgoed. Bovendien wilden we ook ervaren wat bezoekers precies willen. Langzaam maar zeker kreeg De Landskeuken op die manier vorm. En ondertussen kunnen we stellen dat we nu goed in beeld hebben welke stappen we de komende periode gaan zetten’, zei manager Ids Dijkstra, bij de opening van de expositie ‘Onder hoge druk’.

De tol die Carolina Verhoeven voor al haar goede werk in De Landskeuken heeft betaald, is groot. Althans, die conclusie zou je kunnen trekken als je haar bij de opening van de expositie zag. Carolina bewoog zich namelijk voort in een rolstoel. Al stapte ze af en toe even uit. ‘De zenuwen’, zegt ze, daarmee doelend op de zenuwen in haar benen. Een kwaal waarvan ze al veel langer last heeft en dus niet het gevolg van het op de kaart zetten van De Landskeuken. Integendeel zelfs. Want als één vrouw van niets iets kan maken, dan is het wel Verhoeven. ‘De Landskeuken is de plek voor kennis van koken’, vertelt ze. Voor de zoveelste keer, want nog steeds zijn er mensen die niet precies weten wat er tegenwoordig in het Koetshuis gebeurt. ‘Koken door verschillende generaties, gebruik, herkomst en ontwikkeling van methodieken, de nieuwste kooktrends en het historisch perspectief van gerechten, maar ook het actief met elkaar proeven, koken en kennis delen. Dát combineren we hier. Ik en Ate Visser zijn het gezicht van De Landskeuken, maar vergeet vooral de grote groep vrijwilligers niet’, zegt Carolina, als altijd bijzonder gastvrij.

Ate Visser dus. Werd vooral ‘beroemd’ vanwege de Pompstee, maar lijkt in De Landskeuken nog beter op z’n plek. Want: de ideeën blijven maar komen. ‘De Landskeuken is er voor zowel kookclubs, professionals als recreanten. Een plek om actief kennis te nemen van onze eetgewoonten en bereidingswijzen. We organiseren workshops en proeverijen. Groepen kunnen ook onder begeleiding van een chef-kok aan de slag om bijvoorbeeld samen te koken met een bepaald thema.’

De Landskeuken bestaat grofweg uit twee delen. In deel één is een museum en bibliotheek ingericht, deel twee is beschikbaar om te proeven en te koken. ‘In het museum zie je onze eetgewoonten en tradities in historisch perspectief. En in de bieb vind je kookgeschriften vanaf het begin van de zestiende eeuw. Bovendien verlopen we streekproducten’, zegt Verhoeven.
Vrijdag vond in De Landskeuken de opening van weer een bijzondere expositie plaats: ‘Onder hoge druk’. Met deze expositie werd meteen ook het nieuwe seizoen ingeluid. De expositie geeft een chronologisch overzicht van vier eeuwen koken onder druk, met bijzondere en herkenbare pannen en ketel-teil-potten voor specifieke gerechten. Van het koken in de haard tot de huidige nieuwste technieken. En dus stond buiten een meneer The Green Egg te demonstreren. Een kostbaar maar buitengewoon leuke barbecue, want een ander Nederlands woord dekt de lading niet echt. The Big Green Egg dus, gemaakt van door de NASA ontworpen materiaal en dus bijkans onverwoestbaar. De Landskeuken kreeg een exemplaar van Daan Nijman. Een royaal cadeau, want een groen ei is alles, behalve heel goedkoop. Binnen zitten gasten te genieten van de hapjes van Carolina. En die hapjes zijn geen kaas, worst en ui, maar wel truffels, kaas uit Irak en daslook. Ook een drankje ontbreekt niet, in dit geval citroen/amandel limonade. Zelf gemaakt.
Hoofdgast is niemand minder dan Anton vermunt, sales directeur van Fissler Nederland. Fissler is hét merk snelkookpan. Wie snelkookpan zegt, zegt Fissler. ‘Onze geschiedenis begint eigenlijk al in 1845’, zegt Anton, ‘Loodgieter Carl Fissler blijkt een uitvindertje. Zo kwam hij met het biervat, zoals we dat van vroeger nog wel kennen. Die vaten zie je tegenwoordig niet veel meer. Nu komt gewoon een bierwagen voorrijden. Fissler was ooit wel marktleidend in biervaten, nu worden die ergens heel ver weg gemaakt.’ Fissler werd later vooral bekend door de snelkookpan. De Fransman Papin bedacht het. Of bedacht. Hij zat met zijn schapen op een weide en maakte daar ook steeds zijn potje met eten klaar. Hoe hoger hij echter kwam, hoe lastiger werd het om het potje gaar te krijgen. Had dus met luchtdruk te maken. Met riemen maakte hij zijn kookpot dicht en zo ontstond de Pappiaanse Pot en begon ook meteen de ontwikkeling van de snelkookpan. ‘

Fissler prees De Landskeuken. ‘Bovendien wordt ouderwets weer nieuwerwets. Denk aan wecken, dat inmiddels op de lijst van cultureel erfgoed staan. Denk aan mensen die ineens een moestuintje beginnen. Er wordt ook veel te veel weggegooid. We zijn een verkwistende maatschappij geworden. Carolina brengt dat naar voren. In alle aspecten. Zij en al die mensen hier verrichten meer dan goed werk.’ Om zijn mooie woorden kracht bij te zetten kreeg Carolina een onderscheiding: een speldje in de vorm van een kleine snelkookpan. Origineler kan niet.

Carolina gaf de aanwezigen vervolgens tekst en uitleg in het museum, vermunt prees Fissler aan- je bent sales directeur of niet- en Ids Dijkstra zag dat het goed was. ‘Het is eigenlijk vanaf januari echt goed beginnen te lopen hier. We krijgen steeds meer lezingen en workshops. Soms is het echt passen en meten om dat allemaal rond te krijgen, zó druk is het. Prima dus. We draaien nu één jaar. Een bewogen jaar. Een jaar waarin we ons volop ontwikkeld hebben. We mogen daar best een beetje trots op zijn’, besluit Dijkstra.

UIT DE KRANT