‘We zijn elkaar gewoon heel hard nodig’

Neuzen weer in dezelfde én de goede richting

RODEN – Het leek lang ondenkbaar. Ondenkbaar dat de horecaondernemers in Roden weer ‘vriendjes’ zouden worden met de Jaarbeurs van het Noorden. Beide partijen konden te lang niet met elkaar door één deur. Er was sprake van oneerlijke concurrentie, zo was de opinie. Er was ergernis en irritatie. Het was zij tegen ons. Het was – kortom- kommer en kwel en van eensgezindheid was geen enkele sprake. Welnu: de neuzen staan weer in dezelfde richting. Langzaam maar zeker is het besef gekomen dat beide partijen elkaar simpelweg nodig zijn. Zonder horeca geen Rodermarkt, zonder jaarbeurs geen Rodermarkt. Het bewijs van de hernieuwde samenwerking is het feit dat de Rodermark weer in al haar glorie hersteld gaat worden. Een beter bewijs dat de plooien gladgestreken zijn, bestaat niet.

Dinsdagavond werd de hernieuwde samenwerking bekrachtigd. Gebroederlijk zaten ze aan tafel. Albertus Lieffering namens Volksvermaken, Herman Holland namens de Stichting Rodermark, Rob Damkat, Anne Rozema en Lucas Schoonbeek namens de Jaarbeurs en de horecaondernemers Anton Hamstra en Bas Alkema (Onder de Linden), Gerard Uiterwijk (Pompstee), Bart de Vries (Het Wapen van Drenthe) en Monique Roossien (Mo’s Café). Vanwege het feit dat zij dinsdagavond hun handtekening zetten, kan straks overal weer met de turquoise Rodermark afgerekend worden. Dus geen gedoe meer met verschillende munten bij verschillende etablissementen. De waarde van de munt werd gezamenlijk bepaald op 2,50 euro. Die prijs staat de komende drie jaar vast. En ook die wetenschap brengt rust.

Overigens blijft de munt van de Jaarbeurs inwisselbaar. Overal zelfs, want mensen die de bekende crèmekleurige munten nog in hun bezit hebben, kunnen die in de Rodermarktfeestweek gewoon gebruiken. Ook bij de horeca. Eenvoudiger kan het niet voor de consument, en dat was ook de bedoeling bij de invoering van het Roner betaalmiddel. Vorig jaar kostte de Rodermark nog 2,25 euro, inwisselbaar bij alleen de horeca. Een jaarbeursmunt kostte 2,40 euro. Beide partijen moesten vanwege economische redenen én het feit dat er een uitstekend programma neergezet gaat worden, met de prijs omhoog. En dus werd de prijs bepaald op 2,50 euro voor een periode van drie jaar. Een prijsverhoging weliswaar, maar zeker niet duur ten opzichte van andere feesten. Een marktconforme prijs. Een biertje kost tegenwoordig gewoon zoveel. Het is de tijdsgeest.

De horeca liet ondertussen weten zich al dit jaar optimaal in te spannen om een zo aantrekkelijk mogelijk programma neer te zetten gedurende de feestweek. Van zalen die gesloten blijven, zal geen enkele sprake meer zijn. Behalve de eenheid van munt, prijkt vanaf dit jaar ook het programma van Volksvermaken én dat van de plaatse horecaondernemers in het zo bekende mini-magazine dat de Jaarbeurs van het Noorden pal voor de feestweek uitgeeft. Ook een teken van hernieuwde samenwerking. Alle partijen waren het ook eens over het feit dat verder gekissebis de doodsteek voor de Rodermarkt zou betekenen. Zeker omdat landelijk gezien de animo voor feestweken toch al zienderogen terugholt. De Rodermarkt moet – zo vond dinsdagavond iedereen- gekoesterd worden. Geborgen worden. Een eerste forse stap is gezet.