‘We zijn trots op wie we zijn en dat vertellen we graag! ‘

Afbeelding
actueel

De groei van GBS De Rank

RODEN - Heb je eenmaal een bepaald etiket, dan is het vaak erg moeilijk daar weer van af te komen. Johannes Weening, directeur basisschool De Rank in Roden, weet daar alles van. ‘We zijn trots op onze identiteit, maar willen af van dat etiket dat we van oudsher hebben. Dat etiket dat alleen gereformeerde mensen hier welkom zijn en ook zeker het beeld dat we niet met de tijd meegaan. Er zijn heel veel vooroordelen, helaas.’ En dus belde Weening de Krant. Of we wilden komen kijken. Want de school wilde graag iets laten zien.

Weening, hij zou het woord enthousiast bedacht kunnen hebben, vangt me op bij de ingang en in gesprek vertelt hij dat ze een gereformeerde school zijn waar alle christenen welkom zijn. Daarnaast vangt de school ook kinderen op van vluchtelingen. ‘Op dit moment hebben we vijf kinderen van vluchtelingen hier op school. Op verzoek, omdat ze op zoek waren naar een christelijke school. Het is prachtig om te zien hoe die kinderen, maar ook hun ouders hier opgenomen worden. Hoe ze hier in allerlei opzichten groeien. Tot tien jaar geleden was een school als De Rank inderdaad alleen voor gereformeerde mensen. Nu is dat niet meer zo, maar het stempel blijft. ‘Vanaf het moment dat ik hier begon - twee jaar geleden- heb ik geroepen dat ik van dat stempel af wil. Het klopt niet en het is ook niet waar de scholengroep Noorderbasis, waar De Rank onder valt, voor wil staan’, vertelt Weening.

Wie een rondje door de school maakt, ziet dat de school groeit. Uit pure nood wordt er al gedeeltelijk lesgegeven in de speelzaal. ‘We groeien nog steeds mooi door. Door creatief te zijn, kunnen we alle leerlingen, zo’n 125, goed onderwijs bieden. Zo hebben we de aula vorig jaar al wat ingekort om extra ruimte te creëren. 125 is overigens al veel, want een aantal jaren geleden zat De Rank op 56 leerlingen’, zegt Weening, die op zijn plek is in Roden. Zelf woont hij in Groningen. De geboren Fries fietst het liefst zo vaak mogelijk van zijn woonplaats naar Roden. Dan geniet hij echt, dwars door de Onlanden. Weening (39) werkte eerder al in het voortgezet onderwijs. ‘Ik ben iemand die in beweging wil blijven. Mijn eigen kinderen hebben bovendien ook de basisschoolleeftijd, dus deze leeftijdsgroep spreekt me aan. Ik word straks ook directeur van De Brug in Zuidhorn. ‘Ja, ik ben een bezige bij. Ik ben niet alleen iemand die op de winkel past. Ik ben van de ontwikkeling. Sta open voor nieuwe dingen. Ik geniet hier enorm van mijn werk. Bovendien ben ik bij De Rank in een geweldig team terechtgekomen. De ambitie spat er werkelijk van af. Daarom ook waren we allemaal ontzettend trots dat de inspectie ons halverwege maart bezocht en meer dan tevreden was over de school.’

Weening heeft de zaken prima voor elkaar. ‘Ik ben ook erg blij met de houding van de gemeente Noordenveld. Neem de gymzaal. Die staat zoals bekend te koop, maar na overleg hebben we als school en gemeente kunnen afspreken dat we er in kunnen blijven sporten, ook als de hal verkocht wordt. De burgemeester is al op bezoek geweest en het contact met wethouder Wekema verloopt prettig’, zegt hij. Weening erkent dat tot aantal jaren geleden de school meer op zichzelf stond in het dorp. ‘Ik denk dat we nu meer verbinden dan verschillen. Dat was vroeger anders.’

‘Een van mijn doelen is dat de mensen een reeel beeld van onze school hebben. We vinden het namelijk ook belangrijk om op onderwijsgebied ons te ontwikkelen en voor te lopen’, zegt Weening.

Als bewijs loopt de directeur naar de 3D-printer. De Rank heeft er sinds kort een staan. Gedeputeerde Ard van der Tuuk zou er voor langskomen, voorvechter als hij was voor scholen met 3D-printers. ‘Het contact was al gelegd, maar zoals bekend is hij geen gedeputeerde meer. Het is voor kinderen belangrijk met de hedendaagse techniek in aanraking te komen. Sinds een aantal weken werkt de printer, die we zelf in elkaar gezet hebben. Hoezo De Rank ouderwets? Er was laatst een meisje van onze school ziek. We hebben toen iets voor haar gemaakt met de 3D-printer. Verder maken we veel gebruik van Twitter en waren we bijvoorbeeld op de landelijke televisie toen het zo ijzelde. Ook gaan we werken met de robotjes van ‘Dash en Dot’ en inmiddels bezit de school twintig Ipads die ruim worden ingezet voor onderwijsdoeleinden. We gaan graag met de tijd mee!’

UIT DE KRANT

Lees ook