‘Worden met de herinrichting van de Albertsbaan niet Rodens kroonjuwelen weggeven?’

Roden albertsbaan

Vraagje: waarom moeilijk doen als het simpel kan, oftewel:

Het is een bijna repeterende breuk: zolang ik in de regio Roden en omstreken journalistiek rondscharrel – en dat is veertig jaar – wordt na een paar jaar steeds weer de prangende vraag gesteld: ‘Moeten we niet iets aan de Albertsbaan, hartje Roden, doen want al dat blik dat daar geparkeerd staat, dat is geen gezicht.’

Die klacht is terecht: Al die auto’s die er staan – de maximale capaciteit is volgens mij rond de honderdzestig vehikels – zijn nu niet bepaald een schoonheid voor het oog. Anderzijds: Noem mij in deze regio één plaats, waar je met je auto zó dicht bij het winkelcentrum en ook nog eens GRATIS, dat woord schrijf ik bewust met hoofdletters, kunt komen. In feite is dat een exclusiviteit. Het is, hoe je het ook wendt of keert, een pluspunt dat een steeds grotere aantrekkingskracht kan krijgen. In Groningen kost het parkeren – als je er eindelijk bent – een vermogen, als je tenminste dichtbij het centrum nog een plekje kunt vinden. Assen creëert ook steeds meer betaalde parkeerplaatsen, ook verder van het centrum af en in Drachten is betaald parkeren eveneens een bron van gemeentelijke inkomsten.

Roden heeft in dat opzicht een pluspunt dat middenstand en gemeente niet genoeg kunnen koesteren. Nogmaals toegegeven, de aanblik is droevig, maar welke (potentiële) koper maalt daar eigenlijk om? Die wil snelsnel bij zijn of haar winkelbestemming(en) komen en gaat daarna weer lekker naar huis. Zo is het huidige winkelpatroon. Dacht u nu werkelijk dat ‘men’ na gezellig te hebben gewinkeld nog even naar een dan gerevitaliseerde Albertsbaan gaat. Met wat groen, misschien een vijvertje, wellicht een muziekpodium en om als echt alles meezit – maar dat doet het vast niet – een kopje koffie of iets fris of anders te gaan drinken in het daar ook te vestigen Grand Café teneinde nog even van het uitzicht – waarop? – te genieten. En is zo’n horecagelegenheid ook exploiteerbaar?

Exact twee jaar geleden was ik aanwezig bij een gesprek dat burgemeester Hans van der Laan, toenmalig Zakenkring voorzitter Jan Buiter en grootondernemer Sjors van der Heide plus Krant-redacteur Vincent Muskee op het gemeentehuis hadden naar aanleiding van (toen ook al weer enkele jaren daarvoor) gelanceerde berichten dat de financiering van de Albertsbaan rond zou zijn. Verheugd deelde de burgemeester inderdaad mede, dat er vanwege allerlei subsidies en gemeentelijke bijdragen een half miljoen euro voor de renovatie beschikbaar was. Chapeau. En daar zou misschien nog meer europees geld bij kunnen komen. Opnieuw chapeau. D’r zouden met spoed plannen gemaakt worden om de Albertsbaan op te knappen. Sterker: Met een beetje geluk zou de Albertsbaan er over maximaal een jaar in prima gerenoveerde staat bijliggen. Hoera, hoera.

Maar daarna bleef het weer een tijd stil. Meer geld kwam er niet, nou ja een halve ton uit het Ondernemersfonds als bijdrage uit de ‘zakenwereld’. En meer geld zou er ook niet komen. Er zou wel een commissie worden ingesteld, om met voorstellen voor de renovering van het plein te komen. Met groen voorzieningen, een vijver, misschien een muziekpodium, wellicht een Grand Café. Maar ja, een half miljoen is maar een half miljoen waar ook niks meer bij komt – laten we elkaar asjeblieft niet voor de gek houden – ‘alles’ zou dan ook niet verwezenlijkt kunnen worden. Maar er zouden aangepaste plannen worden gemaakt. Door een speciale commissie uit alle betrokken geledingen met ‘steun’ van experts. En met een speciaal van buiten af aangestelde projectmanager als coördinerend leidinggevende. Dat gaat natuurlijk niet voor niets. Vraagje dus: Wat is er inmiddels na tal van vergaderingen en weggestemde plannetjes nog van het beschikbare bedrag over?

Laten we, probeer ik om mijn – jawel! – lekenmening te verkondigen, nu eens reëel zijn. Een Albertsbaan met alle aanvankelijk gedachte voorzieningen – zie boven – is met het beschikbare budget geen haalbare kaart. Waarom het daarom niet simpel gehouden: Omsingel de Albertsbaan geheel met een – voor mijn part dubbele – strook groen, bomen, struiken, heggen noem maar op, waardoor de eerste aanblik van al het daar geparkeerde blik van buitenaf (bijna) onzichtbaar blijft. En, het allerbelangrijkste, de maximaal te benutten parkeerruimte blijft bestaan. Daar heeft het kooppubliek en dus de middenstand en de economie wat aan. Is er dan nog geld over, maak dan – in eigen gemeentelijk beheer? – een mooi overdekt en verrijdbaar podium, dat je bij evenementen op de Albertsbaam maar ook op andere plekken in de gemeente Noordenveld kunt benutten.

En dat Grand Café dan? Daarvoor heb ik ook een – zeker & vast volgens de deskundigen – (te) simpele oplossing. Richt het pleintje voor de Heereborch waar ook de ABN-Amrobank zit, in als gezellig terrasje. Als de bank uit het daar gehuurde pand trekt – en dat is gezien de huidige bankenstrategie zeker niet denkbeeldig – kan de ondernemer die anders misschien een horeca-gelegenheid op de Albertsbaan zou vestigen, dáár dan met een Grand Café intrekken. Bijkomend pluspunt van een terras op die plek is, dat het publiek ook meer zicht krijgt op het wat ‘dooie’ deel van de Heerestraat, richting het busstation en de bibliotheek. Een boost voor de economie!

Terug naar de Albertsbaan: Om daar een plek voor rust & bezinning van te maken, is een gotspe. Wie wil ‘recreëren’, of even van het drukke winkelgebeuren wil bijkomen kan méér dan genoeg terecht bij de ‘horecawand’ op de Norgerweg, hooguit twee minuten lopen vanaf het centrum. Wie van de cultuur wil genieten, adviseer ik even naar die prachtige Brink te gaan, ook twee minuten lopen (Zet daar desnoods wat extra bankjes neer.) En wie de paden op de lanen in wil gaan, is vervolgens één minuutje verder van het prachtige Mensingebos verwijderd – en kan als tussendoortje van het havezathecomplex met alles d’r op en d’r aan genieten.

Je kunt ‘problemen’ simplificeren – zoals ik dat volgens deskundigen zeker & vast doe – maar je kunt ook in commissies en subcommissies met al dan niet vermeende deskundigen daar uuuren dagen maanden jaren over discussiëren. A raison van zoveel euro per sessie. Blijf nuchter en reëel: Roei met de riemen die je hebt. Laat alle luchtfietserij varen. Vraag alle hoveniers in de gemeente Noordenveld om een plan met kostenberekening te maken voor een mooie ‘groene omkadering’ van de Albertsbaan. Maak er eventueel een prijsvraag van, waaraan ook de bevolking kan meedoen. En gun de aanbesteding aan de winnende hovenier. Ik durf er wat om te verwedden dat de gemeente dan binnen het beschikbare budget blijft. En dat de Albertsbaan bestemd blijft voor wat ie nu is: Een unieke gratis parkeerplaats midden in het winkelcentrum van Roden.

Ik wens de beleidsbepalers veel wijsheid toe – maar ‘men’ zal dit verhaaltje vermoedelijk smalend ter zijde leggen; ik maak me geen enkele illusie. Niettegenstaande dat hoop ik dat de al jaren uitgetelde ‘eerste spade’ in 2015 de grond van de Albertsbaan in gaat. Een mens moet wat te wensen hebben…

Henk Hendriks