Jan Slenema, Voorzitter IJsvereniging Roden

‘Of we nog kunnen schaatsen dit seizoen? Daar ga ik wel vanuit. Ik ben nu elf jaar voorzitter en in die jaren hebben we altijd wel een paar dagen op het ijs kunnen staan. Hoe lang het nog zal duren, durf ik niet te zeggen. Sneeuw komt het ijs niet ten goede. Ik denk dat er in de regio maar weinig ijsbesturen zijn die ongeveer weten wanneer ze open kunnen. De meeste ijsbanen houden zeven centimeter aan als minimale ijsdikte. De basis is gelegd, want er ligt nu al een laagje ijs. Nu hopen dat er snel wat bij aan zal vriezen.
Ik merk in ieder geval dat schaatsweer in de lucht hangt. Dat heeft te maken met hoge luchtstromingen. Het is een kwestie van geduld denk ik. Vorig jaar kon er tijdens de eerste dagen van maart nog geschaatst worden, dus we hebben nog twee maanden. Zelf ben ik er klaar voor. Dat was ik eerlijk gezegd al sinds half oktober. Je weet immers nooit wanneer het opeens hard gaat vriezen. Ik durf het woord eigenlijk niet te noemen, maar mocht er een Elfstedentocht komen, dan ben ik daarop voorbereid.
Wat betreft de IJsbaan in Roden hebben we voor de toekomst nog wat wensen. Allereerst zijn we bezig met het verwijderen van asbest en wordt er gewerkt aan een collectief onderhoudsplan met andere ijsbanen in Noordenveld. Wij zouden ook graag een wijziging zien in de manier waarop wij met het water omgaan. Een harde ondergrond zou mooi zijn. Denk bijvoorbeeld aan een sintelbaan, die multifunctioneel kan worden gebruikt. In de winter als schaatsbaan, daarbuiten voor atletiek.
IJsvereniging Roden telt bijna duizend leden. Men kan zich voor dit seizoen nog aanmelden en betaalt dan een tientje. Wie voor het schaatsseizoen 2019/2020 lid wil worden, betaalt voor 1 december slechts zes euro. Overigens kregen we van bezorgde leden de vraag waarom er pas laat water op de ijsbaan kwam te liggen. Dat kan ik verklaren. We hebben in november het gras kort gemaaid. Hadden wij dan direct water op de baan gepompt, dan was het gras gaan groeien. Hierdoor zou dat boven het ijs uitkomen. Omwille van de kwaliteit hebben wij het water dus pas relatief laat op de baan gepompt.’