Nieuwe Albertsbaan biedt ruimte aan 140 geparkeerde auto’s

actueel

Albertsbaan: meer plein dan parkeerplaats

RODEN – Volgens Zakenkring voorzitter Jan Post zit er wel degelijk voortgang in het project dat Albertsbaan heet. Zoals bekend ligt er al jaren een voornemen om van de grijze, grauwe parkeerplaats ‘iets moois’ te maken. Die plannen worden, aldus Post, steeds concreter. ‘Zo rond de bouwvak zal gestart worden met de werkzaamheden’, liet de voorzitter weten.
‘We zijn volop in overleg en er zijn gelden beschikbaar. Er zit echt schot in de zaak. De kernwoorden in deze zijn gelijkvloers, groen en water. De Albertsbaan wordt meer plein dan parkeerplaats’, liet Post weten. Tot op dit moment kunnen 185 auto’s geparkeerd worden op de Albertsbaan. Leden van de Zakenkring gingen eerder al akkoord met een teruggang naar 150 plaatsen. Maar ook dat aantal gaat het niet redden. ‘In het plan dat er nu ligt is ruimte voor 140 auto’s. Inderdaad, zo leveren we wéér tien in. Aan de andere kant: andere parkeermogelijkheden worden geoptimaliseerd. De betonblokken in de Wilhelminastraat bijvoorbeeld, verdwijnen. Er komen parkeervakken door de gehele Heerestraat en we gaan mensen nadrukkelijk wijzen op parkeerplaatsen die nu nog (te) weinig gebruikt worden. Die bij het gemeentehuis bijvoorbeeld.’
Zo rond de bouwvak zal met de eerste werkzaamheden gestart worden. De bomen en het groen zullen begin 2016 geplaatst worden, dit om zo optimale groeiomstandigheden te bieden. Er komt zeker een waterpartij. Van de baan lijkt de komst van een paviljoen, al is dat uiteindelijk aan de familie Van der Heide. ‘De ruimte is er en eigenlijk zouden wij in de toekomst best graag zo’n paviljoen willen hebben. We willen ooit wel naar zoiets toe. Hoe we het anders invullen? Dat gaan we zien. Misschien een tijdelijke poffertjeskraam om maar eens iets te noemen.’
De aanpak van de Albertsbaan heeft gevolgen. Ondermeer dus weer voor het parkeren in het centrum. ‘We willen een soort van doorsteek richting parkeerplaats achter de Blokker creëren en verder gaan we kijken of we de aanpak van de parkeerplaatsen gefaseerd uit kunnen voeren. De strook grond op de hoek Kanaalstraat/Wilhelminastraat is van de Woonborg. Bovendien is het waarschijnlijk te kostbaar daar tijdelijk een parkeergelegenheid van te maken’, zei Post. De parkeerproblematiek baart de ondernemers wel zorgen, al zijn ze ook blij dat er eindelijk iets aan de Albertsbaan gaat gebeuren. ‘Toch vind ik dat we behoorlijk wat parkeerplaatsen inleveren. Van 180 naar 150 was al veel, nu worden het er dus 140’, liet ondernemer Jeroen Bezu bijvoorbeeld bezorgd weten. Post drukte de ondernemers in dat kader nogmaals op het hart om de eigen auto’s elders te parkeren. ‘Laat het personeel de auto’s buiten het centrum parkeren. Dat zou al heel veel helpen. Je wilt niet weten hoeveel plekken nu bezet worden door personeel van winkels.’ Ondernemers zien het gratis parkeren in Roden toch als tool om mensen naar het dorp te trekken. En terecht. Overigens is de optie ‘blauwe zone’ in het centrum van Roden, dat idee werd al eerder geopperd, nog niet serieus onderzocht.
Wat de ‘nieuwe Albertsbaan’ gaat kosten kon Post nog niet exact aangeven. ‘Dat kan variëren van 1.2 tot 1.6 miljoen euro. Rieks Perdok is er nadrukkelijk mee bezig en kijkt hoe de kosten wat gedrukt kunnen worden. Zeker is dat er tien jaar lang een bedrag van 25.000 euro vanuit de Zakenkring, het Ondernemersfonds en Parkmanagement betaald wordt. Nog meer een reden waarom het Ondernemersfonds vooral een vervolg moet krijgen.’

UIT DE KRANT